Партнерський матеріал
17:00, 30 травня 2023 р.
Професійно-технічна освіта: де і за якою спеціальністю навчатися?
Партнерський матеріал
Професійна освіта стає пріоритетом держави. Фахівців із «золотими руками» й робітничою спеціальністю цінували завжди. А в часи відбудови держава покладає на них велику надію.
За даними Державного центру зайнятості, серед зареєстрованих безробітних на ринку праці нині найбільше тих, що мають вищу освіту – 43%. Професійну освіту мають 36% безробітних, лише шкільну – 21%.
Якщо ж подивитися на фах людей, які шукають роботу, серед них лише 10% кваліфікованих робітників з інструментом (слюсар-ремонтник, швачка, робітник з комплексного обслуговування й ремонту будинків, пекар, електрогазозварник, маляр, електромонтер, кондитер, верстатник деревообробних верстатів, слюсар з ремонту колісних транспортних засобів, слюсар-сантехнік, муляр). І це не випадковість: людям, які мають професійну освіту, легше знайти роботу. При цьому зарплатня та умови праці тут бувають не гірші, а часто й кращі, ніж для фахівців з вищою освітою.
Заклади професійної освіти реагують як на потреби ринку праці, так і на вподобання абітурієнтів.
«Ми регулярно аналізуємо ринок праці, обговорюємо з роботодавцями його потреби й на цій підставі формуємо регіональне замовлення на підготовку фахівців, – пояснює заступниця директора Квасилівського професійного ліцею Людмила Кравців. – Наприклад, два роки тому трендом була професія швачки. Ми створили майстерню, домовилися з роботодавцем – потужною фабрикою з пошиття одягу. Вони замовили нам підготовку 30 фахівців, а потім забрали їх усіх до себе на роботу. Виробничу практику ці учні також проходили на фабриці.
Потім трендовою стала професія майстра ресторанного обслуговування. Ми інтегрували її з професією кухаря, домовилися з роботодавцями про замовлення на фахівців та підготовку. Нині популярними є спеціальності кухаря-кондитера, слюсаря з ремонту колісних транспортних засобів (автослюсаря), електрозварника. Це гарантоване працевлаштування, хороші умови праці й висока зарплатня».
«Наш навчальний заклад навіть ззовні виглядає дуже привабливо: хороший спортзал, фітнес-центр, сучасні майстерні з новітнім обладнанням. У нас хороші викладачі, які пояснюють доступно», – розповідає учень 2-го курсу Квасилівського професійного ліцею Василь Кірєєв, який навчається за спеціальністю «Електрозварювальник; рихтувальник кузовів».
Василь каже, що свою спеціальність обрав не випадково.
«Подивився в інтернеті, яких фахівців цінують нині, де є хороша зарплатня. Моя робота не дуже важка фізично, головне – знання та вміння».
«Професійна освіта не стоїть на місці, – каже директор Київського професійного ліцею будівництва і комунального господарства Ігор Хоменко. – Таке обладнання, як у нас, є не на кожному підприємстві.
Наприклад, австрійські зварювальні апарати, кожен з яких коштує три тисячі євро: їх у нас 15. Маємо сучасне сантехнічне обладнання. Якщо хтось думає, що сантехнік – це той, хто пірнає в каналізацію, то помиляється. Сучасні сантехнічні труби – це, фактично, універсальний конструктор «Lego» – їх можна легко поєднувати і зварювати під будь-яким кутом, у різних конфігураціях, виконувати роботи будь-якої складності, застосовуючи сучасні технології.
До нашого училища приїздили роботодавці з Польщі, Канади, Ірландії, Фінляндії. Їм потрібні наші фахівці: таких за кордоном не вистачає. А в Канаді, наприклад, не готують зварювальників, оскільки це дорого. Тож коли закордонні роботодавці побачили наші сучасні лабораторії та майстерні, були в захваті й дивувалися.
Крім того, наші учні та викладачі беруть участь у майстер-класах, організованих провідними закордонними фірмами. Так, ми регулярно співпрацюємо з фірмою «Knauf» – вони постачають гіпсокартон, сухі будівельні суміші та інструменти. Із сучасними матеріалами потрібно вміти працювати, вони цього нас навчають».
На сайтах закладів професійної освіти можна побачити не лише фото навчальних лабораторій та перелік програм, а й відгуки роботодавців і студентів. Ось, наприклад, рецензія міжгалузевого науково-виробничого центру «Епсілон ЛТД» на програму «Зварювальне виробництво» від Вищого професійного училища №21 м.Івано-Франківська: «Програма є актуальною та забезпечує якісну підготовку високопрофесійних та конкурентоздатних фахівців у сфері зварювального виробництва».
«За роки навчання у ВПУ-55 я зрозуміла важливу річ: стати професіоналом і реалізувати себе у житті – ось у чому сенс існування людини, – вважає випускниця Вищого професійного училища №55 м. Дніпра Іванна Яременко. – Мені дуже допомогли уроки технології виготовлення одягу, матеріалознавства, конструювання, психології. Тепер, коли я маю професію, не боюся жодних економічних катаклізмів».
За інформацією Державного центру зайнятості, найбільш популярні спеціальності нині – швачка, електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування, слюсар-ремонтник, слюсар-сантехнік, електрогазозварник, пекар, слюсар-електрик з ремонту електроустаткування, слюсар з ремонту колісних транспортних засобів (автомеханік), машиніст екскаватора чи крана, водій, тракторист, токар, оператор заправних станцій, фрезерувальник, оператор верстатів.
З огляду на попередні вступні кампанії вподобання абітурієнтів і потреби ринку частково збігаються. За даними Міністерства освіти, найпопулярніші спеціальності серед вступників – кухар, кондитер, слюсар з ремонту колісних транспортних засобів, водій автотранспортних засобів, електрогазозварник, перукар (перукар-модельєр), кравець, закрійник, опоряджувальник будівельний, електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування, тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва, тинькар, лицювальник-плиточник.
Між тим, є не менш популярні, але мало відомі абітурієнтам професії: виноградар, флорист, бджоляр, ювелір-модельєр, рятувальник, лісник.
Куди вступати, яку професію обрати – кожен вирішує сам. Водночас, ухвалюючи рішення, важливо поцікавитися, наскільки популярна ваша майбутня професія на ринку праці, яку зарплатню отримують фахівці цього профілю, які відгуки випускників обраного вами профтеху. Перелік закладів професійної освіти є на сайті Єдиної державної електронної бази з питань освіти, а детальну інформацію про особливості вступу в обласних департаментах освіти і науки.
Ця публікація підготовлена за підтримки Європейського Союзу та його держав-членів Німеччини, Фінляндії, Польщі та Естонії у межах програми «EU4Skills: Кращі навички для сучасної України». Програма має на меті надати підтримку у впровадженні реформи профосвіти та модернізації інфраструктури обраних навчальних закладів. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю її авторів та не може жодним чином сприйматися як такий, що відображає погляди Європейського Союзу, його держав-членів та Програми.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
16:38
20 грудня
live comments feed...